dijous, de febrer 28, 2008
Finalment es rehabilitarà l'aqüeducte de Tarragona
L'1% cultural, que concedeixen els ministeris de Foment i de Cultura per a la recuperació del patrimoni, servirà per restaurar l'aqüeducte romà de les Ferreres o pont del Diable amb una subvenció d'1,5 milions, el 75% del cost total d'aquest projecte que ha de condicionar tant l'aqüeducte com el seu entorn natural. La restauració, congelada fins que ha coincidit el mateix partit a l'ajuntament i al govern espanyol (casualitat?), preveu fins i tot tornar a fer passar aigua per l'aqüeducte.
Més informació: El Punt
dilluns, de febrer 25, 2008
Sobre el projecte de decret amb els nous currículums de batxillerat
S'ha publicat el projecte de decret d'ordenació amb els nous currículums per al batxillerat de la LOE, que s'aplicaran a partir del curs vinent a Catalunya, malgrat que encara no són del tot definitius. Entre les matèries de la modalitat d’humanitats i ciències socials tenim grec, llatí i literatura universal (en PDF). Una novetat de la qual ens hem de felicitar és que aquestes matèries, com totes les de modalitat, passaran a tenir quatre hores setmanals, en comptes de les tres actuals, segons consta en l'annex d'horaris.
No n'he fet una anàlisi en profunditat, però m'he fixat en alguns punts concrets, en les meves dèries si voleu. Pel que fa a les competències generals del nou batxillerat he trobat molt positiu que una d'aquestes sigui la competència digital. Se li dedica un llarg passatge, amb un tractament des del meu punt de vista molt adient. Malgrat que val la pena llegir-lo tot n'extrec alguns passatges per no allargar-me massa:
"L’alfabetització digital constitueix avui una necessitat de primer ordre... Per al desenvolupament d’aquesta competència digital cal que les activitats d’aprenentatge de les diverses matèries del batxillerat utilitzin i actualitzin els aspectes bàsics de les eines tecnològiques, el tractament de la informació i les possibilitats comunicatives de les xarxes virtuals... A més de l’ús individual actiu o passiu de les eines telemàtiques dins o fora de l’aula, cal introduir-se i potenciar els entorns no presencials de la comunicació digital. Aquestes noves eines possibiliten, a més, la comunicació personal i també la interacció i la cooperació. A través de les activitats d’aprenentatge de les diverses matèries del batxillerat, convé iniciar la creació de petites comunitats de treball no presencial que permetin compartir coneixement sempre a partir de bones pràctiques i de conductes ètiques en el seu ús..."
D'altra banda, si ens fixem en els currículums de llatí i de grec em sembla especialment adequat l'equilibri que s'hi pot observar entre la part lingüística i la part cultural. No deixa de ser una paradoxa trobar aquest equilibri en el batxillerat, quan el llatí de l'ESO opta, com vaig comentar aquí, per donar una gran preponderància a la llengua en detriment de la cultura romana.
Ara bé, en el cas del llatí és desconcertant que no s'esmenti ni una sola vegada el llatí de quart. El llatí de batxillerat es planteja com un curs inicial, propedèutic, sense tenir en compte que els alumnes, almenys sobre el paper, han tingut la possibilitat de fer ja un curs de llatí tot just l'any anterior:
"En el primer curs ofereix un apropament elemental a la llengua llatina i una primera aproximació a la cultura i civilització romana..."
Comparem-ho, per exemple, amb el currículum de química:
"El punt de partida en el primer curs són els models de la química que s’han treballat en l’assignatura de física i química del tercer curs d’ESO i que s’amplien en l’assignatura optativa de quart d’ESO".
Almenys en química es dóna un punt de suport, encara que sigui d'una manera ambigua si voleu, per considerar necessari cursar la matèria a quart, per molt optativa que sigui.
Això no fa més que confirmar un temor que ja vaig expressar aquí: el llatí de quart no servirà per res, perquè a batxillerat es tornarà a fer el mateix. En comptes de plantejar una matèria a tres anys, com permetria la nova secundària, ens limitem als dos anys actuals. Com es podrà explicar als alumnes que han de fer llatí a quart per poder cursar-lo després a batxillerat? L'única esperança és que els centres i els professors tinguin el seny de preparar un currículum al marge de l'oficial. Una nova absurditat a la qual ens porta voler mantenir l'estructura d'ESO-batxillerat en comptes d'instaurar un batxillerat de tres anys.
No n'he fet una anàlisi en profunditat, però m'he fixat en alguns punts concrets, en les meves dèries si voleu. Pel que fa a les competències generals del nou batxillerat he trobat molt positiu que una d'aquestes sigui la competència digital. Se li dedica un llarg passatge, amb un tractament des del meu punt de vista molt adient. Malgrat que val la pena llegir-lo tot n'extrec alguns passatges per no allargar-me massa:
"L’alfabetització digital constitueix avui una necessitat de primer ordre... Per al desenvolupament d’aquesta competència digital cal que les activitats d’aprenentatge de les diverses matèries del batxillerat utilitzin i actualitzin els aspectes bàsics de les eines tecnològiques, el tractament de la informació i les possibilitats comunicatives de les xarxes virtuals... A més de l’ús individual actiu o passiu de les eines telemàtiques dins o fora de l’aula, cal introduir-se i potenciar els entorns no presencials de la comunicació digital. Aquestes noves eines possibiliten, a més, la comunicació personal i també la interacció i la cooperació. A través de les activitats d’aprenentatge de les diverses matèries del batxillerat, convé iniciar la creació de petites comunitats de treball no presencial que permetin compartir coneixement sempre a partir de bones pràctiques i de conductes ètiques en el seu ús..."
D'altra banda, si ens fixem en els currículums de llatí i de grec em sembla especialment adequat l'equilibri que s'hi pot observar entre la part lingüística i la part cultural. No deixa de ser una paradoxa trobar aquest equilibri en el batxillerat, quan el llatí de l'ESO opta, com vaig comentar aquí, per donar una gran preponderància a la llengua en detriment de la cultura romana.
Ara bé, en el cas del llatí és desconcertant que no s'esmenti ni una sola vegada el llatí de quart. El llatí de batxillerat es planteja com un curs inicial, propedèutic, sense tenir en compte que els alumnes, almenys sobre el paper, han tingut la possibilitat de fer ja un curs de llatí tot just l'any anterior:
"En el primer curs ofereix un apropament elemental a la llengua llatina i una primera aproximació a la cultura i civilització romana..."
Comparem-ho, per exemple, amb el currículum de química:
"El punt de partida en el primer curs són els models de la química que s’han treballat en l’assignatura de física i química del tercer curs d’ESO i que s’amplien en l’assignatura optativa de quart d’ESO".
Almenys en química es dóna un punt de suport, encara que sigui d'una manera ambigua si voleu, per considerar necessari cursar la matèria a quart, per molt optativa que sigui.
Això no fa més que confirmar un temor que ja vaig expressar aquí: el llatí de quart no servirà per res, perquè a batxillerat es tornarà a fer el mateix. En comptes de plantejar una matèria a tres anys, com permetria la nova secundària, ens limitem als dos anys actuals. Com es podrà explicar als alumnes que han de fer llatí a quart per poder cursar-lo després a batxillerat? L'única esperança és que els centres i els professors tinguin el seny de preparar un currículum al marge de l'oficial. Una nova absurditat a la qual ens porta voler mantenir l'estructura d'ESO-batxillerat en comptes d'instaurar un batxillerat de tres anys.
dimarts, de febrer 12, 2008
Curs a Barcelona: Vells papirs, textos nous
La Societat Catalana d’Estudis Clàssics organitza, de febrer a maig d’enguany, un curs d’actualització científica, amb el títol:
S'hi proposa una posada al dia, a càrrec d’especialistes rellevants, sobre les aportacions de la papirologia a la literatura i a la filosofia del món antic. Pretenem oferir un panorama complet i documentat de les novetats més interessants que s’han produït en els darrers anys en aquest àmbit, algunes de les quals han resultat ser de gran transcendència.
El curs tindrà una durada de 20 hores i serà reconegut com a activitat de formació pel Departament d’Educació. En finalitzar les sessions, es lliurarà als interessats el certificat corresponent.
Programa:
Lloc: Societat Catalana d’Estudis Clàssics (Institut d’Estudis Catalans), Carrer del Carme, 47, 08001 Barcelona. Telèfon: 933 248 580. Fax: 932 701 180. A/e: scec@iec.cat.
Preu: Socis: 15 €. No socis: 70 € (us podeu fer socis prèviament i beneficiar-vos així del preu reduït).
Forma de pagament: Ingresseu la quantitat corresponent al compte corrent número 2013-0088-68-0200214328, amb la indicació del concepte “Curs d’actualització”. La matrícula es pot formalitzar el mateix dia d’inici del curs presentant el comprovant de pagament, o prèviament fent arribar a la SCEC el comprovant o una còpia.
VELLS PAPIRS, TEXTOS NOUS.
PAPIRS LITERARIS GRECOLLATINS : APORTACIONS RECENTS
PAPIRS LITERARIS GRECOLLATINS : APORTACIONS RECENTS
S'hi proposa una posada al dia, a càrrec d’especialistes rellevants, sobre les aportacions de la papirologia a la literatura i a la filosofia del món antic. Pretenem oferir un panorama complet i documentat de les novetats més interessants que s’han produït en els darrers anys en aquest àmbit, algunes de les quals han resultat ser de gran transcendència.
El curs tindrà una durada de 20 hores i serà reconegut com a activitat de formació pel Departament d’Educació. En finalitzar les sessions, es lliurarà als interessats el certificat corresponent.
Programa:
- 21 de febrer: L’apporto dei papiri allo studio della filosofia antica; vecchie e nuove acquisizioni, a càrrec de Tiziano Dorandi.
- 6 de març: El nou papir de Safo, a càrrec de Carles Garriga.
- 27 de març: El nou Simònides, a càrrec d’Àngel Martín.
- 3 de abril: L’Empèdocles d’Estrasburg, a càrrec de Francesc Casadesús.
- 10 de abril: El nuevo Posidipo del papiro de Milán, a càrrec d’Esteban Calderón.
- 17 de abril: Lectura de Posidip, el poeta retrobat, a càrrec de Jaume Almirall.
- 8 de maig: L’apporto dei papiri alla storia della filologia in età ellenistico-romana, a càrrec de Franco Montanari.
- 15 de maig: Problemas prácticos de la literatura latina en papiro, a càrrec d’Alberto Nodar i Sofía Torallas.
- 22 de maig: Ercolano: papiri latini in una biblioteca greca, a càrrec de Paolo Radiciotti.
- 29 de maig El nou Arquíloc, a càrrec de Carles Miralles.
Lloc: Societat Catalana d’Estudis Clàssics (Institut d’Estudis Catalans), Carrer del Carme, 47, 08001 Barcelona. Telèfon: 933 248 580. Fax: 932 701 180. A/e: scec@iec.cat.
Preu: Socis: 15 €. No socis: 70 € (us podeu fer socis prèviament i beneficiar-vos així del preu reduït).
Forma de pagament: Ingresseu la quantitat corresponent al compte corrent número 2013-0088-68-0200214328, amb la indicació del concepte “Curs d’actualització”. La matrícula es pot formalitzar el mateix dia d’inici del curs presentant el comprovant de pagament, o prèviament fent arribar a la SCEC el comprovant o una còpia.
dilluns, de febrer 11, 2008
Curs a Tarragona: Els materials arqueològics i la seva aplicació didàctica
Ana Ovando em fa arribar la informació d'un curs de 30 hores ofert pel Camp d'Aprenentatge de Tarragona als docents. Professionals de l'Institut Català d'Arqueologia Clàssica ensenyaran les darreres troballes arqueològiques a Tàrraco (el temple d'August), a diferenciar tipologies de marbres i ceràmiques tot exposant materials, que es podran tocar i manipular. Les darreres 4 hores seran nomès de didàctica de l'arqueologia i consistiran en excavar un terreny sembrat, de 54 m2 quadrats, la posterior interpretació del jaciment, a més de treballs de catalogació i reconstrucció dels materials localitzats. Aquestes darreres 4 h estaran dirigides pels professors del CdA, que posen al vostre abast la possibilitat de poder realitzar el "Taller d'arqueologia", que tenim preparat per a alumnes de CS d'EP, ESO i Batxillerat.
Programa:
Per a la inscripció contacteu amb Camp d'Aprenentatge de Tarragona (e-mail: e3900018@xtec.cat).
Programa:
- Dilluns 18 de febrer, 18 a 20,30h: Els marbres romans. Tipus i classificació amb materials arqueològics, a càrrec de la Dra. Isabel Rodà i de la Dra. Anna Gutiérrez
- Dimarts 19 de febrer, 18 a 20,30h La ceràmica romana. Tipus i classificació amb materials arqueològics, a càrrec del Dr. Ramon Járrega
- Dimecres 20 de febrer, 18 a 20,30h: Com desgranar Tàrraco de Tarragona? a càrrec del Dr. Josep M Macias
- Dijous 21 de febrer: 18 a 20,30h: L’ICAC: arqueologia i ensenyament, a càrrec de la Dra. Isabel Rodà
- Dissabte 23 de febrer 9 a 13h: Taller d’arqueologia: Aplicació didàctica. a càrrec de M. J. Virgili, N. Montardit, M. Segura i J. Tortosa
Per a la inscripció contacteu amb Camp d'Aprenentatge de Tarragona (e-mail: e3900018@xtec.cat).
dissabte, de febrer 09, 2008
MAC: Marxa enrere o canvi de nom?
La contestació que ha aixecat en medis culturals el pla de museus de Catalunya, en especial per la pèrdua de categoria i autonomia del Museu d'Arqueologia de Catalunya, ha provocat alguns primers canvis en el projecte de la Conselleria de Cultura.
El que era anomenat "museu de la societat catalana" o Catalònia ara consta al document com a Museu Nacional d'Història, Arqueologia i Etnologia. A més, s'hi ha afegit un paràgraf on s'afirma que "per al disseny d'aquest museu, es crearà una comissió d'experts liderada per un comissionat que elaborarà el projecte definitiu i que es definirà sobre la conveniència, apuntada per un sector de la Junta de Museus, de mantenir la marca de Museu d'Arqueologia de Catalunya, que podria encapçalar el Museu Nacional Arqueològic de Tarragona", malgrat que aquest encara és de titularitat estatal.
La conselleria, doncs, sembla que fa una parcial marxa enrere a la recerca de consens davant l'alarma plasmada en el manifest SOS Museu d'Arqueologia de Catalunya, que ja ha aconseguit més de 600 adhesions. Atesa la repercussió, potser valdria la pena que en fossin moltes més i que es fessin altres mobilitzacions.
Premis Auriga
Per cert ahir justament al MAC es va donar els XV Premis Auriga: el premi Didascàlia concedit ex aequo als professors Santiago Carbonell (ES Cotes Baixes d’Alcoi) i a Mercè Otero (IES Santa Eulàlia de l’Hospitalet de Llobregat), a més del premi Núria Tudela i Penya atorgat a Helena Arévalo (alumna de l’IES Gabriel Ferrater de Reus). Enhorabona als premiats!
Més informació: Avui / Pla de Museus (PDF)
El que era anomenat "museu de la societat catalana" o Catalònia ara consta al document com a Museu Nacional d'Història, Arqueologia i Etnologia. A més, s'hi ha afegit un paràgraf on s'afirma que "per al disseny d'aquest museu, es crearà una comissió d'experts liderada per un comissionat que elaborarà el projecte definitiu i que es definirà sobre la conveniència, apuntada per un sector de la Junta de Museus, de mantenir la marca de Museu d'Arqueologia de Catalunya, que podria encapçalar el Museu Nacional Arqueològic de Tarragona", malgrat que aquest encara és de titularitat estatal.
La conselleria, doncs, sembla que fa una parcial marxa enrere a la recerca de consens davant l'alarma plasmada en el manifest SOS Museu d'Arqueologia de Catalunya, que ja ha aconseguit més de 600 adhesions. Atesa la repercussió, potser valdria la pena que en fossin moltes més i que es fessin altres mobilitzacions.
Premis Auriga
Per cert ahir justament al MAC es va donar els XV Premis Auriga: el premi Didascàlia concedit ex aequo als professors Santiago Carbonell (ES Cotes Baixes d’Alcoi) i a Mercè Otero (IES Santa Eulàlia de l’Hospitalet de Llobregat), a més del premi Núria Tudela i Penya atorgat a Helena Arévalo (alumna de l’IES Gabriel Ferrater de Reus). Enhorabona als premiats!
Més informació: Avui / Pla de Museus (PDF)
dimecres, de febrer 06, 2008
Entrevista a Pere Izquierdo, director del MAC
Al diari Avui d'ahir podeu llegir una entrevista a Pere Izquierdo, director del Museu d'Arqueologia de Catalunya, en la qual parla de la dissolució del museu i d'altres temes.
dimarts, de febrer 05, 2008
Contra el tancament del Museu d'Arqueologia de Catalunya
Contra la dissolució del Museu d'Arqueologia de Catalunya (MAC) s'han manifestat diversos companys en els seus blogs: Ramon Torné, Margalida Capellà i Montserrat Tudela. La Margalida es preguntava què s'hi podia fer. Potser no gaire, però la primera iniciativa que s'ha donat a conèixer -i esperem que no l'última- és un manifest impulsat per Arqueòlegs i Museòlegs de Catalunya al qual us podeu adherir:
S.O.S. Museu d'Arqueologia de Catalunya
S.O.S. Museu d'Arqueologia de Catalunya
dilluns, de febrer 04, 2008
II Jornades de Didàctica de Llengües Clàssiques a Secundària
Divendres 7 de març
9.00 – 9.30: Recepció, identificació i recollida de la documentació
9.30 – 10.00: Acte de benvinguda
10.00 – 11.00: Ponència inaugural a càrrec de Pau Gilabert: Alguns exemples contemporanis de tradició heraclitea
11.00 – 11.30: Pausa cafè: Assortiment de menjars/tast grecoromans, a càrrec de Kuanum
11.30 – 14.00: Experiències d’aula i propostes didàctiques:
15.30 – 16.00: Cues de pansa. Presentació del grup Kuanum Josep M. Solias i Juana M. Huélamo
16.00 – 17.00: El currículum de segon cicle d'ESO: del disseny curricular a l'aula. Xavier Yáñez
17.00 – 17’30: Espai de presentació per al Museu d’Arqueologia
17.30 – 19.00: Aproximació a experiències personals i didàctiques viscudes. Conversa moderada per Carme Llitjós i Xavier Yáñez. Hi participen: Mercè Otero i Enric Roquet
Dissabte 8 de març
9.30 – 11.30: Proposta didàctica sobre epigrafia. Javier Velaza. Visita sala d’epigrafia
11.30 –12.00: Pausa cafè
12.00 – 12.30: Societat Catalana de Neohel·lenistes. Montserrat Franquesa
12.30 – 13.30: Cloenda a càrrec de Montserrat Tudela: La tradició grecoromana: un producte cultural de futur
9.00 – 9.30: Recepció, identificació i recollida de la documentació
9.30 – 10.00: Acte de benvinguda
10.00 – 11.00: Ponència inaugural a càrrec de Pau Gilabert: Alguns exemples contemporanis de tradició heraclitea
11.00 – 11.30: Pausa cafè: Assortiment de menjars/tast grecoromans, a càrrec de Kuanum
11.30 – 14.00: Experiències d’aula i propostes didàctiques:
- 11.30 – 12.10: Les clàssiques a Internet: de la web 1.0 a la web 2.0. Sebastià Giralt
- 12.10 – 12.50: Elaboració de programes informàtics per a l'aprenentatge de la llengua grega i llatina. Francesc Parreu
- 12.50 – 13.30: Noves experiències velles. Bàrbara Matas
- 13.30 – 14.10: Aplicació del mètode natura a la didàctica del llatí. Jordi Margarit
15.30 – 16.00: Cues de pansa. Presentació del grup Kuanum Josep M. Solias i Juana M. Huélamo
16.00 – 17.00: El currículum de segon cicle d'ESO: del disseny curricular a l'aula. Xavier Yáñez
17.00 – 17’30: Espai de presentació per al Museu d’Arqueologia
17.30 – 19.00: Aproximació a experiències personals i didàctiques viscudes. Conversa moderada per Carme Llitjós i Xavier Yáñez. Hi participen: Mercè Otero i Enric Roquet
Dissabte 8 de març
9.30 – 11.30: Proposta didàctica sobre epigrafia. Javier Velaza. Visita sala d’epigrafia
11.30 –12.00: Pausa cafè
12.00 – 12.30: Societat Catalana de Neohel·lenistes. Montserrat Franquesa
12.30 – 13.30: Cloenda a càrrec de Montserrat Tudela: La tradició grecoromana: un producte cultural de futur
Coordinació: M. Dolors Martí
Comissió organitzadora: Xavier Yáñez i Carme Llitjós
Dies: 7 i 8 de març. Divendres de 9.00 a 19 h.; dissabte, de 9.30 a 13,30 h.
Lloc: Museu d’Arqueologia de Catalunya, Passeig de Santa Madrona, 39-41. Montjuïc, Barcelona.
Inscripció: es pot fer personalment a les oficines del Col·legi (horari de 9 a 14 h. i de 16 a 20 h.) o per Internet: www.cdl.cat.
Preu: 30 €
Activitat reconeguda dins el Pla de Formació del Departament d’Educació. Informació en PDF
divendres, de febrer 01, 2008
Cursos i conferències de clàssiques
Incloc aquí alguns cursos i cicles de conferències sobre món clàssic tindran lloc els propers mesos. En cas que en conegui de nous els afegiré a l'agenda, on també podreu trobar altres activitats.
Col·legi de llicenciats, Barcelona
Col·legi de llicenciats, Barcelona
- Iniciació a la paleografia llatina, Jesús Alturo, 18/02/2008-27/02/2008.
- El mito de Edipo en los trágicos griegos, Francisco Saavedra, 7/02/2008-17/04/2008.
- Disco ut doceam: Maremagnum in Ilice, 06/02/2008-01/03/2008
- Clàssics virtuals, 3/03/2008-03/06/2008
- Itinera Classica: Caesaraugusta, 6/05/2008-11/05/2008
- Itinera Classica: Baetulo-Barcino, 2/07/2008-06/07/2008
- Itinera Classica: Aqüeducte Albarracín-Cella, 23/09/2008-27/09/2008.
- Disco ut doceam: Els blogs, una eina educativa per a les humanitats (II), 29/09/2008-04/12/2008.
- Conferències Cicerone, fins el 18 de maig, Barcelona.
- Cicle Cinc grans figures de l'antiguitat grecollatina, Fundació la Caixa, Girona, 13/02/2008- 12/03/2008.
- Cicle de conferències a l'entorn de l'exposició Prínceps etruscos, Caixafòrum, Barcelona, 3/04/2008-30/04/2008.
- Sofisticats, cultes i urbans. Etruscos, una civilització mediterrània. Curs. Caixafòrum, Barcelona, 7/02/2008-6/03/2008.
- Seminaris Internacionals en Arqueologia Clàssica, ICAC. Programa i inscripció (PDF).
- Curs sobre l'aplicació didàctica de les TIC per a professors de clàssiques europeus, organitzat per CIRCE, Roma, 4/08/2008 - 10/08/2008. Programa.
Subscriure's a:
Missatges (Atom)