L'hel·lenista i escriptor valencià Joan Francesc Mira publica a l'Avui d'avui un article titulat Missatge d'Apol·lo en el qual narra la seva visita a l'illa grega de Delos:
"El viatger amb un passat molt llarg d'hel·lenista modest fa algunes visites que tenia pendents... Camina entre les extenses ruïnes de Delos, desolada i eixuta, una illa mínima de només quatre o cinc quilòmetres, amb la poca vegetació tan cremada com la terra aspra, les pedres i el marbre. Un lloc que no seria res, si no fóra pel part de Latona.... Ací va residir durant quatre o cinc segles l'esperit dels hel·lens. Ací, com a Delfos, hi havia el seu tresor material, els seus llocs més sagrats, i ací acudien de tot arreu als festivals comuns i a fer els pelegrinatges més solemnes, les processons amb els joves dansants, els sacrificis de cent bous, hecatombes sagnants... A Delos, el lloc és tan sagrat que qualsevol mort era prohibida, i també qualsevol naixement: els moribunds i les embarassades de part imminent eren traslladats a l'illa veïna."
El podeu llegir sencer aquí.
dissabte, de juny 30, 2007
dilluns, de juny 25, 2007
Com queden la cultura clàssica i el llatí de l'ESO a Catalunya?
El Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya va publicar la setmana passada les instruccions per a l'organització i el funcionament dels centres per al curs 2007-2008, especialment importants perquè concreten la implantació de la LOE a l'ESO no sols per al curs vinent sinó probablement durant força temps. Malgrat que aquí ja havíem parlat de la cultura clàssica i el llatí a la nova ESO, finalment es aclarir algunes incògnites.
La matèria de cultura clàssica ja entra el curs vinent en el nou currículum optatiu LOE, atès que ara començarà a instaurar-se en el primer i tercer d'ESO. En aquest àmbit la normativa diu:
"Cada centre podrà proposar matèries optatives en els tres primers cursos dins del marge horari establert. L’organització temporal (trimestral, quadrimestral, anual o altres) d’aquestes matèries anirà a criteri del centre, si bé durant el període en què l’alumnat cursi cadascuna de les matèries optatives n’haurà de cursar un mínim de dues hores setmanals.
Dintre de l’oferta de matèries optatives, els centres oferiran una segona llengua estrangera i la cultura clàssica, que tindran una assignació mínima de 105 i 35 hores respectivament en el global dels tres cursos.
La matèria optativa de cultura clàssica s’atribueix al professorat de les especialitats de grec i llatí".
I entre els requisits finals que hauran de respectar les propostes de modificacions horàries en tot cas es rebla:
"L’oferta optativa en el total dels tres primers cursos haurà d’incloure la segona llengua estrangera i la cultura clàssica".
Així doncs, queda clar que cultura clàssica tindrà un mínim de 35 hores. Ens esperàvem més, la veritat! Pel que fa a la programació continua sense aparèixer en la llista de currículums publicada, encara que de fet n'hi ha un de redactat. A veure, senyors del Departament, que hem de començar el setembre vinent i ja som a finals de juny!
Però, a més, les instruccions ja contemplen la implantació del quart d'ESO per al curs 2008-2009. Sobre les optatives diu:
"L’alumnat ha de cursar tres matèries específiques a raó de tres hores setmanals d’entre les següents: biologia i geologia, física i química, educació visual i plàstica, música, tecnologia, informàtica, llatí i segona llengua estrangera".
Per tant sembla que es descobreix un altre misteri: el nombre d'hores del llatí queda en tres a la setmana. Aquí hem de reconèixer que són més del que ens esperàvem. Ara bé, per a perplexitat meva i de la meva cap d'estudis, al final es dóna una assignació horària mínima de les matèries de quart curs, en la qual el llatí -igual que la resta de matèries de la llista anterior- apareix amb 70 hores. I 70 hores són 2 hores setmanals. Bé, no ens esverem, després em vaig adonar que, en realitat, aquests mínims són per a aquells centres que impulsin projectes interdisciplinars o globalitzats.
Finalment convé no oblidar que els crèdits variables de cultura clàssica per a l'últim curs de l'antiga ESO (que hauria de ser quart) queden igual:
"Tots els centres han d’oferir obligatòriament, entre tercer i quart curs, un mínim de dos crèdits variables tipificats de cultura clàssica. Aquests crèdits s’atribueixen al professorat de les especialitats de grec i llatí".
La matèria de cultura clàssica ja entra el curs vinent en el nou currículum optatiu LOE, atès que ara començarà a instaurar-se en el primer i tercer d'ESO. En aquest àmbit la normativa diu:
"Cada centre podrà proposar matèries optatives en els tres primers cursos dins del marge horari establert. L’organització temporal (trimestral, quadrimestral, anual o altres) d’aquestes matèries anirà a criteri del centre, si bé durant el període en què l’alumnat cursi cadascuna de les matèries optatives n’haurà de cursar un mínim de dues hores setmanals.
Dintre de l’oferta de matèries optatives, els centres oferiran una segona llengua estrangera i la cultura clàssica, que tindran una assignació mínima de 105 i 35 hores respectivament en el global dels tres cursos.
La matèria optativa de cultura clàssica s’atribueix al professorat de les especialitats de grec i llatí".
I entre els requisits finals que hauran de respectar les propostes de modificacions horàries en tot cas es rebla:
"L’oferta optativa en el total dels tres primers cursos haurà d’incloure la segona llengua estrangera i la cultura clàssica".
Així doncs, queda clar que cultura clàssica tindrà un mínim de 35 hores. Ens esperàvem més, la veritat! Pel que fa a la programació continua sense aparèixer en la llista de currículums publicada, encara que de fet n'hi ha un de redactat. A veure, senyors del Departament, que hem de començar el setembre vinent i ja som a finals de juny!
Però, a més, les instruccions ja contemplen la implantació del quart d'ESO per al curs 2008-2009. Sobre les optatives diu:
"L’alumnat ha de cursar tres matèries específiques a raó de tres hores setmanals d’entre les següents: biologia i geologia, física i química, educació visual i plàstica, música, tecnologia, informàtica, llatí i segona llengua estrangera".
Per tant sembla que es descobreix un altre misteri: el nombre d'hores del llatí queda en tres a la setmana. Aquí hem de reconèixer que són més del que ens esperàvem. Ara bé, per a perplexitat meva i de la meva cap d'estudis, al final es dóna una assignació horària mínima de les matèries de quart curs, en la qual el llatí -igual que la resta de matèries de la llista anterior- apareix amb 70 hores. I 70 hores són 2 hores setmanals. Bé, no ens esverem, després em vaig adonar que, en realitat, aquests mínims són per a aquells centres que impulsin projectes interdisciplinars o globalitzats.
Finalment convé no oblidar que els crèdits variables de cultura clàssica per a l'últim curs de l'antiga ESO (que hauria de ser quart) queden igual:
"Tots els centres han d’oferir obligatòriament, entre tercer i quart curs, un mínim de dos crèdits variables tipificats de cultura clàssica. Aquests crèdits s’atribueixen al professorat de les especialitats de grec i llatí".
dijous, de juny 21, 2007
Moda de la cort imperial bizantina a Tarragona
Una desfilada de models és l'última proposta del Museu Bíblic Tarraconense. La desfilada, juntament amb la interpretació de peces musicals orientals, servirà per inaugurar la mostra Imperium et Sacerdotium, que recrea el vestuari de la cort dels emperadors bizantins Justinià i Teodora, a partir dels mosaics que es conserven a l'església de Sant Vital de Ravenna (s. VI d.C.).
Els setze vestits recreats amb rigor històric són obra de l'especialista britànic Roger Oldhampstead, que ha treballat en creacions tan famoses com Jo, Claudi i la Cleopatra de Manckiewiz. Han estat encarregats per una productora de cinema nord-americana per a una futura pel·lícula sobre la vida de Teodora, que d'actriu còmica i prostituta va arribar a emperadriu.
Notícia: Avui / Diari de Tarragona
Museu Bíblic Tarraconense,
Inauguració: 26 de juny, 19 h.
Exposició: 30 de juny al 15 de juliol.
dimecres, de juny 20, 2007
La vil·la romana del Campello: trasllat o destrucció?
Membres de la Colla Muntanyenca del Campello han denunciat que, segons van comprovar ahir a la tarda en una visita a la vil·la romana trobada en aquesta població, el que s'està fent-se no és el trasllat de les restes arqueològiques tal com s'havia anunciat, sinó la seva simple destrucció.
Més informació: Vilaweb
Més informació: Vilaweb
Blogger ja és en català
Part de la vil·la del Campello es traslladarà
Després de l'informe d'un equip d'arqueòlegs la Conselleria de Cultura valenciana ha comunicat a l'empresa constructora de la circumval·lació del Campello (l'Alacantí) que ha de desmuntar per a la seva conservació la part de la vil·la romana afectada per aquesta obra abans de continuar els treballs. L'empresa espera que aquesta mateixa setmana es pugui realitzar el desmuntatge, mentre que la resta de jaciment es tancarà i es conservarà in situ, a disposició del que la Conselleria consideri oportú, ja sigui per habilitar-lo per a visites o seguir-lo estudiant. Per ara s'ignora si les restes que es desmuntin tornaran a reconstruir-se a la zona o en un altre lloc. D'altra banda cal recordar que una part de la vil·la ja va ser destruïda.
Notícia: Información.es (a través de Commentariola Hispaniae).
Notícia: Información.es (a través de Commentariola Hispaniae).
dimarts, de juny 19, 2007
Reflexos d'Apol·lo viatja a València
L'exposició Reflexos d'Apol·lo. Esport i arqueologia a la Mediterrània antiga segueix el seu periple. Demà s'inaugurarà al Museu de Prehistòria de València, on es podrà veure del 20 de juny al 21 d'octubre. La mostra, produïda pel Ministeri de Cultura i que ja s'ha vist a diverses ciutats com Tarragona o Barcelona, conté un total de 122 peces procedents del Museo Arqueológico Nacional de Madrid. En la meva opinió val la pena visitar-la per la qualitat de les peces exposades, tot i que no és molt extensa ni se'n treu tot el suc didàctic o divulgatiu. Recordeu que podeu veure el reportatge fotogràfic d'Ana Ovando en el seu pas per Tarragona.
Més informació: Europa Press
Més informació: Europa Press
dissabte, de juny 16, 2007
Apareixen restes de la muralla romana de Dertosa (Tortosa)
Durant les obres de remodelació del carrer Sant Domènec un equip d'arqueòlegs de la Universitat Rovira i Virgili han descobert el que podrien ser les restes més antigues de la muralla de la ciutat romana de Dertosa, l'actual Tortosa. El mur, format per pedres megalítiques, tindria una amplada de quatre metres i tindria, per tant, una tècnica constructiva similar a la muralla de Tarragona. Si es confirmés la datació avançada pels arqueòlegs -segles II i I a.C.-, la nova troballa es convertiria en l''estructura més antiga de la ciutat romana de Tortosa.
Corrobora la hipòtesi la recent descoberta al mateix carrer en obres de dos enterraments de l'època del baix Imperi romà (segles IV i V d.C.), atès que els romans enterraven els morts fora de les muralles.
L'ajuntament ha acceptat ampliar l'excavació per estudiar millor l'estructura i així poder confirmar-ne l'antiguitat.
Notícia: Diari de Tarragona / Ajuntament de Tortosa (amb foto inclosa)
Corrobora la hipòtesi la recent descoberta al mateix carrer en obres de dos enterraments de l'època del baix Imperi romà (segles IV i V d.C.), atès que els romans enterraven els morts fora de les muralles.
L'ajuntament ha acceptat ampliar l'excavació per estudiar millor l'estructura i així poder confirmar-ne l'antiguitat.
Notícia: Diari de Tarragona / Ajuntament de Tortosa (amb foto inclosa)
Josep Tero: d'Alexandria a Igualada
Josep Tero presenta en concert 'D'Alexandria a Empúries', un recital de cançons sobre poemes d'amor de Konstandinos Kavafis i alguns poetes catalans de totes les èpoques. El recital es farà avui a les vuit del vespre, a l'Auditori del Museu Comarcal d'Igualada (Anoia).
Notícia: Vilaweb
Notícia: Vilaweb
divendres, de juny 15, 2007
Meme toca... iniciació en les TIC a l'aula
Ana Ovando ha reprès el seu simpàtic costum d'enviar memes a les seves víctimes propiciatòries. Ara me n'ha enviat un que fa:
"Imagina que tens un col·lega que imparteix la teva mateixa assignatura i vol incorporar les TIC a la seva matèria per al curs vinent. Ve a tu a cercar un consell, perquè li sona que tens un blog i estàs embolicat amb aquesta mena de coses. Què li diries? Quines serien les claus perquè el teu company tingués èxit en aquesta empresa?"
Precisament acabo de trobar, al blog d'Artur J. Tallada, un vídeo que podria ajudar a afermar aquest propòsit, per de cas si aquest professor no n'estigués gaire convençut, i a veure les infinites possibilitats que se li obren. Ja veieu que darrerament estic molt videòfil i això sí que és una novetat, una mostra que s'avança passet a passet.
Realment fa pensar, tot i que d'altra banda em sembla massa optimista pel que fa a l'alfabetització digital dels adolescents, que, almenys per la meva experiència, és molt desigual. De tota manera, segons com, tantes possibilitats per explorar d'entrada poden produir vertigen i, per tant, jo li diria que no s'espantés, que cal anar endinsar-se en aquest món a poc a poc. El millor seria començar veient com utilitzen altres col·legues, especialment de la mateixa matèria, els recursos TIC. I què millor que anar a Chiron a triar i remenar. Sí ja sé que és el que diem tots, però la meva experiència em diu que és el millor lloc per començar a buscar i veure què fa l'altra gent. Per començar li diria que aprofités els materials que han creat altres. Més endavant, quan ja se sentís amb més confiança, veiés què és el que li va més (perquè segurament ningú pot abastar totes les possibilitats sense tornar-se boig) i tingués més per la mà el software i el hardware, intentaria engrescar-lo a crear ell mateix els seus propis materials i a posar-los al seu torn a l'abast dels companys (a través de Chiron, és clar). Perquè per a mi el més interessant d'usar les TIC és la part creativa: crear, utilitzar i donar a conèixer els teus propis recursos.
Però, com sempre, l'Ana m'ha embolicat en aquest meme alhora que em tallava els possibles destinataris de la cadena. De debò creus, Ana, que ho has d'enviar a vuit persones? Una mica acaparadora, no? Així és que, com que no se m'acudeix a qui més li puc enviar, per la meva banda el tanco aquí.
"Imagina que tens un col·lega que imparteix la teva mateixa assignatura i vol incorporar les TIC a la seva matèria per al curs vinent. Ve a tu a cercar un consell, perquè li sona que tens un blog i estàs embolicat amb aquesta mena de coses. Què li diries? Quines serien les claus perquè el teu company tingués èxit en aquesta empresa?"
Precisament acabo de trobar, al blog d'Artur J. Tallada, un vídeo que podria ajudar a afermar aquest propòsit, per de cas si aquest professor no n'estigués gaire convençut, i a veure les infinites possibilitats que se li obren. Ja veieu que darrerament estic molt videòfil i això sí que és una novetat, una mostra que s'avança passet a passet.
Realment fa pensar, tot i que d'altra banda em sembla massa optimista pel que fa a l'alfabetització digital dels adolescents, que, almenys per la meva experiència, és molt desigual. De tota manera, segons com, tantes possibilitats per explorar d'entrada poden produir vertigen i, per tant, jo li diria que no s'espantés, que cal anar endinsar-se en aquest món a poc a poc. El millor seria començar veient com utilitzen altres col·legues, especialment de la mateixa matèria, els recursos TIC. I què millor que anar a Chiron a triar i remenar. Sí ja sé que és el que diem tots, però la meva experiència em diu que és el millor lloc per començar a buscar i veure què fa l'altra gent. Per començar li diria que aprofités els materials que han creat altres. Més endavant, quan ja se sentís amb més confiança, veiés què és el que li va més (perquè segurament ningú pot abastar totes les possibilitats sense tornar-se boig) i tingués més per la mà el software i el hardware, intentaria engrescar-lo a crear ell mateix els seus propis materials i a posar-los al seu torn a l'abast dels companys (a través de Chiron, és clar). Perquè per a mi el més interessant d'usar les TIC és la part creativa: crear, utilitzar i donar a conèixer els teus propis recursos.
Però, com sempre, l'Ana m'ha embolicat en aquest meme alhora que em tallava els possibles destinataris de la cadena. De debò creus, Ana, que ho has d'enviar a vuit persones? Una mica acaparadora, no? Així és que, com que no se m'acudeix a qui més li puc enviar, per la meva banda el tanco aquí.
dijous, de juny 14, 2007
La guerra de les Gal...
Dedicat a tots els estudiants del batxillerat humanístic que han patit la selectivitat d'enguany. Per fi s'ha acabat, xiquets! Alea iacta est!
Vist a les Lletres d'Èlsinor.
dimecres, de juny 13, 2007
El RSS, clar i català (o castellà, anglès, xinès...)
Als qui no utilitzin encara la subscripció RSS per llegir blogs o altres espais que es van actualitzant us aconsello que vegeu aquest vídeo:
Aquí el teniu i podeu canviar a castellà o unes quantes altres llengües (vist al blog de Paco Rivière).
Aquí el teniu i podeu canviar a castellà o unes quantes altres llengües (vist al blog de Paco Rivière).
dimarts, de juny 12, 2007
Roma reneix virtualment
Al cap de deu anys de treball un equip format per aquitectes, informàtics i arqueòlegs del Politecnico di Milano i University of Virginia han presentat la reconstrucció digital de l'antiga Roma, concretament del regnat de Constantí (s. IV d.C.). N'ha estat la base la gran maqueta del Museo della Civiltà Romana, però una trentena dels edificis principals han estat elaborats de nou amb més exactitud. Molts altres s'espera que es vagin reconstruint de manera més rigorosa amb el temps.
De moment no es comercialitzarà i només se'n poden veure quatre vídeos i algunes imatges al web del projecte i, per tant, us recomano que hi doneu un cop d'ull. Més endavant servirà per orientar els turistes que visitin algunes restes de la Roma antiga.
Notícia: Newsweek
De moment no es comercialitzarà i només se'n poden veure quatre vídeos i algunes imatges al web del projecte i, per tant, us recomano que hi doneu un cop d'ull. Més endavant servirà per orientar els turistes que visitin algunes restes de la Roma antiga.
Notícia: Newsweek
dilluns, de juny 11, 2007
El clàssic ven: una Àrtemis bat tots els rècords de preu d'escultura
El passat 8 de juny un bronze tardohel·lenístic, Àrtemis amb un cérvol, va ser adjudicat per 21,3 milions d'euros a la subhasta d'antiguitats egípcies, clàssiques i asiàtiques que Sotheby's va celebrar a Nova York. N'ha estat el comprador un col·leccionista privat europeu, i l'ha venuda el Museu Albright-Knox de Buffalo, que ha posat a la venda més de dues-centes antiguitats.
Malgrat que Àrtemis, la deessa de la caça, ha perdut el seu arc, la peça es conserva magníficament bé, i destaca pel detallisme de l'anatomia de la figura i el vestuari.
La xifra és un rècord tant pel que fa a les antiguitats com a l'escultura. Fins ara, l'antiguitat més cotitzada era l'anomenada Venus Jenkins, adjudicada per més de 8,7 milions el juny del 2002. I en el cas de l'escultura, la més cara era Ocell a l'espai, una escultura de Brancusi que va assolir 20,5 milions el 2005. Així doncs, l'art clàssic antic torna a ser reivindicat al mercat en un moment dominat per l'art contemporani. I, per tant, ara és un bon moment per vendre aquell Praxíteles que havíeu heretat de l'àvia.
Notícia: Avui / Televisa / Sotheby's (pdf), on s'expliquen els detalls de la subhasta.
Vegeu també: Las 10 esculturas más caras de todos los tiempos
dilluns, de juny 04, 2007
Cursos de clàssiques per a l'estiu
Entre els diversos cursos de clàssiques per al proper estiu l'Escola d' Estiu del Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats de Catalunya té programats els següents cursos sobre clàssiques:
DIES: del 2 al 13 de juliol
LLOC: Facultat de Geografia i Història UB.
- Recursos TIC per a llengües clàssiques,
- Papirologia grega I (iniciació) i II (continuació del curs passat),
- Les pedres parlen. Introducció a l'epigrafia romana i preromana,
- Cultura clàssica a l'ESO,
DIES: del 2 al 13 de juliol
LLOC: Facultat de Geografia i Història UB.
divendres, de juny 01, 2007
Primer màster en papirologia
L’Institut Català d’Arqueologia Clàssica (ICAC) ofereix per al pròxim curs el primer màster en papirologia de l’Estat espanyol, amb la col·laboració de la Universitat Rovira i Virgili. Aquesta iniciativa, sorgida arran d'una proposta de la direcció de la revista Auriga, s'emmarca dins la recuperació de la papirologia a Catalunya promoguda per aquesta revista. Com a mostra ja ha publicat la primera aportació a l’inventari papirològic de Catalunya.
Més informació i programa (PDF).
Més informació i programa (PDF).
Subscriure's a:
Missatges (Atom)