Segurament ha deixat perplexos uns quants el fet que als Estats Units la intervenció militar internacional contra l'exèrcit de Gaddafi s'hagi anomenat l'Alba de l'Odissea, en anglès Odyssey Dawn, perquè és difícil de veure-hi cap relació amb l'Odissea homèrica, més enllà que l'escenari sigui el Mediterrani. Bé, doncs no cal capficar-shi més: si fem cas al que diu Adam Rawnsley sembla que no cal buscar cap sentit simbòlic en el nom sinó que la tria es deu a una combinació per atzar a partir d'una llista de noms proposada pel Pentàgon per a les missions militars. I ara toca les paraules de la llista començades per O.
Sense l'Odissea de l'Alba faria dies que s'hauria acabat la guerra, que ja havia esclatat a Líbia abans d'aquesta operació --i que, com sol passar, no havia provocat cap manifestació de protesta fins que hi han intervingut els EUA--, de manera que milers de persones contràries al règim sanguinari de Gaddafi estarien empresonades, torturades, mortes o desaparegudes. Ara bé, malgrat que alleujar el sofriment de la gent ha de ser l'objectiu prioritari, també és preocupant el dany que pugui causar la guerra al patrimoni cultural del país, com va advertir la directora general de la UNESCO. Dels cinc conjunts libis declarats Patrimoni Mundial tres són jaciments arqueològics grecoromans: Cirene, Lepcis Magna i Sàbrata.
S'ha ampliat fins el 15 de maig el termini d'inscripció de les comunicacions per a la sessió de Barcamp de Paideia. I Trobada Internacional de Didàctica dels Estudis Clàssics. En aquesta sessió tots aquells professors que vulguin donar a conèixer una activitat docent, materials didàctics o pràctiques docents innovadores, podran presentar una comunicació de 15 minuts, que anirà seguida d’un debat amb els assistents de la mateixa duració.
La conferència sobre les excavacions a la catedral de Tarragona, que va tenir lloc el 23 de febrer i es va emetre en directe online, ara es pot veure al web de Tribuna d'Arqueologia on també s'hi poden trobar els vídeos d'altres conferències del 2010-2011.
Avui són les idus de març, aniversari de la mort de Juli Cèsar. Sempre m'ha sorprès la poca semblança que tenen entre si els retrats de Cèsar. Aquí en deixo una petita mostra.
Demà s'inicia un nou seminari de l'Institut Català d'Arqueologia Clàssica, a Tarragona, sota el títol de "Epigrafia, societat i cultura en l'antiga Roma”, que tindrà lloc els dies 2, 3 i 4 de març del 2011. La conferència inaugural “La comunicazione nel mondo romano: immagine e parola”, a càrrec de la professora Angela Donati (Università degli Studi de Bolonya), serà demà dimecres a les 19 hores a la Sala d’Actes de l’Institut.
Dins el cicle de conferències de Tribuna d'Arqueologia 2010-2011 demà dimecres 23 de febrer, a les 19 hores, es presentaran els resultats de l’excavació arqueològica de la catedral de Tarragona que va per trobar el temple d’August. La conferència tindrà lloc al Palau Marc (Rambla Santa Mònica 8, Barcelona), però com a novetat es podrà seguir en directe a través dels webs de Patrimoni, l'ICAC i Sàpiens i fer preguntes als conferenciants a través de Twitter i Facebook.
Entrada sense senyal en solidaritat amb Acció Cultural del País Valencià i com a protesta pel tancament de les emissions de Televisió de Catalunya al País Valencià. Aquest tancament és un atac a la llibertat d'expressió, a la lliure circulació de productes culturals i a la llengua catalana.
Curs adreçat a professorat de clàssiques en què es mostraran maneres d'utilitzar i treure profit dels recursos TIC des de la nostra àrea.
El curs consta de 30 hores: cinc sessions presencials (20 hores) i 10 hores de treball no presencial que requerirà l'elaboració d'un projecte.
Programa de les sessions presencials:
Dissabte 26 de març:
Accés a l'entorn Moodle del curs
Ús de les aplicacions ofimàtiques a l'àrea de clàssiques
Escriure en grec en suport electrònic
Escriptori via web
Dissabte 2 d'abril:
Ús de blogs
Aprofundint en Moodle (I)
Aplicacions a l'aula de GoogleMaps
Dissabte 9 d'abril:
Treball col·laboratiu utilitzant wikis
Aprofundint en Moodle (II)
Serveis pera a l'elaboració de materials: Quaderns Virtuals, JClic, WebQuest, la Prestatgeria
Dissabte 7 maig:
Utilitat dels lectors RSS i del marcadors socials
Presentació de materials i recursos específics per a l'àrea de clàssiques: bases de dades d'autors grecs i llatins, biblioteques virtuals, bancs d'imatges, portals temàtics (Chiron, Palladium, Perseus, Labyrinthus...)
Ús responsable de materials de la xarxa: les llicències Creative Commons
Dissabte 14 de maig:
Aprofundint en Moodle (III)
Llibres digitals i ús de la PDI
Programes de declinació i conjugació
Diccionaris de grec i llatí on line
Aplicacions d'ajut a la traducció: Collatinus
Equip formador: Victoria Bescós, Margalida Capellà, M. Jesús Espuña, Gemma Garcia, Sebastià Giralt, Caterina Riba.
Durada: 30 hores (20 presencial i 10 de treball no presencial)
Horari: Dissabte, de 9:30 h a 14 h.
Calendari: del 26 de març al 14 de maig de 2011
Places: 25
Lloc de realització: ICE de la UAB. Casa de Convalescència de l'Hospital de Sant Pau, c. Sant Antoni M. Claret, 171. Barcelona.
Activitat inclosa en el Pla de Formació del Professorat del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya.
Inscripció via telemàtica: ICE
“El món de l’otium a l’època romana” és el nou curs d’extensió universitària i de formació de professors de secundària organitzat per L’Institut Català d’Arqueologia Clàssica i el Camp d’Aprenentatge de Tarragona. El curs, obert a tothom i amb matrícula gratuïta, tindrà lloc a l’ICAC del 14 al 19 de febrer de 2011. Places limitades.
Dilluns 14 de febrer:
17,30 a 19 h: Els jocs en l'antiguitat romana, Diana Gorostidi.
19 a 20 h: Els jocs en el món romà. Aplicació didàctica, Jordi Tortosa.
Dimarts 15 de febrer:
17,30 a 19 h: L’amfiteatre i el circ de Tàrraco, Josep Maria Macias.
19 a 20: h Presentació del material didàctic d’aquests espais, Marta Segura.
Dimecres 16 de febrer:
17,30 a 19 h: Otium et negotium: dos conceptes contraposats, Isabel Rodà.
19 a 20 h: Les termes com a punt de trobada més enllà de la higiene, Núria Montardit.
Dijous 17 de febrer:
17,30 a 19 h: El món del teatre romà càrrec, Jesus Carruesco,
19 a 20 h: Treball didàctic per a primària i secundària d’aquest espai, M.Joana Virgili.
Divendres 18 de febrer
17,30 a 19 h L’alimentació en època romana, Pilar Camañes.
19 a 20h: Experiències didàctiques d’educació primària i secundària entorn de l’alimentació romana, M. Joana Virgili.
Dissabte 19 de febrer
9 a 13h: Recorregut didàctic, a escollir, amb l’aplicació directa del material didàctic emprat per els alumnes, segons nivells: L’amfiteatre i el circ o La vil·la romana dels Munts. N. Montardit, M. Segura, J. Tortosa i M.J. Virgili
La resta d’hores, fins a completar les 30 h assenyalades, correspondran a treballs relacionats amb el tema objecte d’aquest seminari per via telemàtica.
Lloc de realització:
Dies 14-18 a l'ICAC, Plaça d’en Rovellat, s/n, Tarragona.
Programa i inscripció
Enguany se celebra la cinquena edició de les Jornades de Didàctica de les Llengües Clàssiques, organitzades pel Col·legi de Llicenciats i l'ICE de la UAB, del 18 al 19 de març del 2011 a la Casa de Convalescència de l'Hospital de Sant Pau, a Barcelona.
10.00: Ponència inaugural: Harundo omnis ex una stirpe numerosa, atque etiam recisa fecundius resurgit. L’hora de Roma a Roma (1503-1550). Joan Carbonell.
11.30 – 14.00: Projectes col·lectius
Thaleia. Grup de reconstrucció històrica, Tarragona. Mercè Tubilla.
Un projecte ARCE per a clàssiques. Luis Inclán.
Una jornada plurilingüe a l’Institut Cristòfol Ferrer. Margalida Capellà.
Sí, ellos pueden (wikis de estudiantes). Ana Ovando.
16.00 – 17.00: Miscel·lània informativa
17.00 – 19.00: Tallers simultanis
Itinera electronica. Jordi Saura i Xavier Yàñez.
Lectura de Tit Livi. Bàrbara Matas.
La reconstrucció històrica, una eina didàctica. Mercè Tubilla.
Navegant per la xarxa: l’ús dels blogs en les clàssiques a secundària. Jordi Rincón.
Taller pràctic sobre wikis. Ana Ovando.
Dissabte 19:
9.00 – 11.00: Sessió de debat (treball en grups repartits en tres àmbits)
Pràctiques de promoció i dinamització dels estudis clàssics a l’ESO i el batxillerat (Equip de clàssiques ICE-UAB).
B. Organització i optimització del currículum dels estudis clàssics. Equip ICE-UdG.
De l’institut a la universitat: vies de comunicació entre l’alumnat i el professorat (Francesca Mestre).
11.30 – 13.00: Trobada col·loqui amb Josep M. Rius (JOMA), dibuixant del Magazine de La Vanguardia. Una altra mirada sobre el món clàssic
13.00 – 13.30: Debat en sessió plenària i conclusions del treball en grups.
Com sabreu, el passat 17 de desembre es va inaugurar l'ampliació i renovació del Museu de Badalona, que per cert també ha renovat el seu web, tot i que encara no està complet. Al museu ara s'hi poden veure no solament les termes de tota la vida, sinó també una part de la trama urbana de la ciutat romana de Bètulo, amb una museització atractiva i didàctica. A més, ha augmentat i s'ha millorat la col·lecció d'objectes exposats, malgrat la falta d'explicació per a cadascuna de les peces que esperem que s'hi afegeixi aviat.
Us deixo amb una breu galeria fotogràfica de la nova museització i amb una de les peces més destacades de la col·lecció: la Tabula hospitalis.
MP(eratore) NERVA CAESAR(e) · TRAIANO
AVG(ugusto) · GERM(anico) · II (iterum)
C(aio) · POMPONIO · PIO CO(n)S(ulibus)
(ante diem) VI(sextum) IDVS IVNIAS
BAETVLONENSES EX HISPANIA CITERIO
RE · HOSPITIVM FECERVNT
CVM Q(uinto) LICINIO SILVANO GRANIANO
EVMQVE LIBEROS POSTEROSQVE
EIVS · SIBI LIBERIS · POSTERISQVE
SVIS PATRONVM COOPTAVERVNT
Q(uintus) · LICINIVS SILVANVS GRANIA
NVS · BAETVLONENSES · EX HIS
PANIA CITERIORE IPSOS LIBE
ROS POSTEROSQVE EORVM · IN
FIDEM CLIENTELAMQVE · SVAM
LIBERORVM POSTERORVM
QVE SVORVM RECEPIT
EGIT LEGATVS
Q(uintus) CAECILIVS · TERTVLLVS
Traducció:
Sota el segon consolat de l'Emperador Nerva Cèsar Trajà August, Germànic, i el de Gai Pomponi Pius, el sisè dia dels idus de juny, els betulonenses de la Hispània Citerior han fet un pacte d'hospitalitat amb Quint Licini Silvà Granià i l'han escollit com a patró d'ells mateixos, dels seus fills i dels seus descendents, a ell, els seus fills i els seus descendents. Quint Licini Silvà Granià ha acollit sota la seva fidelitat i clientela, així com la dels seus fills i dels seus descendents, els betulonenses de la Hispània Citerior, els seus fills i els seus descendents. Ha actuat com el seu delegat Quint Cecili Tertul.
Font: Georges Fabre - Marc Mayer - Isabel Rodà, Inscriptions romaines de Catalogne, París, Centre Pierre Paris - Bellaterra, Universitat Autònoma de Barcelona, 1984-2002.
Vol. I, núm. 139.
Ara que ja han passat les eleccions, crec que es pot comentar un dels anuncis de la campanya electoral sense aixecar sospites de partidisme. Sense entrar en consideracions polítiques, l'anunci que vaig trobar més divertit és aquest inspirat en la pel·lícula La vida de Brian de Monty Python, titulat La vida de Monti:
Naturalment us haureu adonat que es tracta d'una paròdia de la famosa escena de "Què han fet els romans per a nosaltres?":
El proper 1 de gener s'engegarà el projecte Iberia Graeca, un centre de documentació ubicat a la casa Forestal d'Empúries i impulsat pels governs català i espanyol amb la finalitat de recollir les dades sobre la presència i el comerç grec a l’antiga Ibèria en el marc dels projectes de recerca del Museo Arqueológico Nacional i del Museu d'Arqueologia de Catalunya-Empúries. El projecte s'orienta, sobretot, a crear un gran banc de dades de les les importacions gregues trobades a Ibèria que permeti l'estudi de les seves característiques i del seu context.
Un grup de professors del Departament de Ciències de l’Antiguitat i de l’Edat Mitjana i l’Equip de Formació i Innovació de Llengües i Cultura Clàssiques de l’Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona tenen previst de celebrar una I Trobada Internacional de Didàctica dels Estudis Clàssics que tindrà lloc els dies 8 i 9 de juliol de 2011 a la Facultat de Lletres de la UAB (Bellaterra) i a la Casa de Convalescència de l’Hospital de Sant Pau (Barcelona), respectivament. La trobada inclourà:
Dues sessions matinals amb diverses ponències sobre temes relacionats amb l’ensenyament i l’actualitat dels Estudis Clàssics.
Una sessió de tarda, oberta a la participació de professors de Secundària i d’Universitat, que tingui com a objectiu prioritari l’intercanvi d’experiències d’aula.
Tots aquells professors que vulguin donar a conèixer una activitat docent, materials didàctics o pràctiques docents innovadores, podran presentar una comunicació de 15 minuts, que anirà seguida d’un debat amb els assistents de la mateixa duració.
Del 2 al 12 de desembre de 2010 la companyia valenciana Carme Teatre està representant a l'Espai Brossa de Barcelona Antígona 18100-7, una versió actualitzada de la tragèdia de Sòfocles dirigida per Aurelio Delgado i interpretada per Paula Miralles, Maribel Bravo, Ángel Fígols i Ricardo López Ivars. Podeu llegir-ne una ressenya d'Albert Lladó publicada a La Vanguardia.
Chiron es fa ressò i col·labora en la iniciativa europea, promoguda per EuroClassica, de l'ECCL (European Certificate for Classics), un certificat de coneixement d'estudis clàssics per als estudiants de clàssiques de tot Europa. Enguany s'engega aquest projecte amb la prova de llatí de nivell inicial. Trobareu tota la informació al web de Chiron.
Alianza Editorial i la SEEC convoquen el Concurs-Marató adreçat als estudiants de secundària que cursin les matèries de Llatí, Grec o Cultura clàssica. Podeu veure'n les bases i realitzar la inscripció fins el 30 de desembre en el web d'Alianza Editorial.