diumenge, d’octubre 16, 2005

El membre de Zeus escandalitza el món de l'òpera

Un muntatge del Tannhäuser de Wagner al Gran Teatre de Ginebra ha provocat una gran polèmica a causa de la presència -anecdòtica enmig d'un ballet d'alt contingut eròtic del primer acte- d'una estrella del porno amb el membre viril en una erecció espectacular, intentant representar el rapte d'Europa per un Zeus amb cap de toro. Sigui dit de passada que jo, en canvi, el que trobo més criticable és la confusió entre el toro en què es va convertir Zeus per raptar Europa i el Minotaure, el nét postís d'Europa nascut amb cap de toro.

De tota manera les entrades per a l'espectacle s'han exhaurit, tot i que, segons Jean-Marie Blanchard, director general del Gran Teatre de Ginebra, no pas per aquest motiu (això, amic meu, no ho sabrem mai, que el públic de l'òpera és com és...).

Podeu llegir-ne la crònica de Xavier Cester a l'Avui: El poder dels atributs (PDF, amb foto de Zeus i Europa inclosa).


La malenconia arriba a París

Seguint amb la llarga ombra de la tradició clàssica, que salta allà on menys t'ho esperes, voldria fer referència a una exposició que es pot veure a París sobre la malenconia en l'art occidental des de Grècia fins al segle XX. Recordem que la noció de la malenconia neix en la medicina i la filosofia natural gregues i té una llarga vida en la medicina i l'imaginari occidentals. Per als qui no poguem anar a París, ens haurem de conformar amb una passejada virtual pel web de l'exposició.

Mélancolie, génie et folie en Occident
Galeries nationales du Grand Palais
13 octubre 2005 - 16 gener 2006