Blog de l'actualitat clàssica: notícies sobre la civilització grecoromana i la seva pervivència en el món actual.
divendres, de juny 30, 2006
El amor del ruiseñor
dijous, de juny 29, 2006
Valentia ab urbe condita
Ahir l'alcaldessa de València, Rita Barberà, va inaugurar la nova plaça de l'Almoina de València al cap de tretze campanyes d'excavacions arqueològiques desenvolupades al llarg de vint anys. La remodelació, projectada pels arquitectes José María Herrera i José Miguel Rueda, deixa veure part de les termes romanes a través d'una superfície de vidre de 300 m2 coberta per una làmina d'aigua.
Entre les restes trobades a l'àrea destaquen, de l'època romana republicana, l'horreum o magatzem, les termes -les més antigues de la península Ibèrica- i el santuari; de l'època romana imperial, el fòrum, la via Augusta, la cúria -seu del govern de la ciutat- el nimfeu, la basílica civil i la presó martirial; de l'època visigoda, el baptisteri, el cementiri i la memòria martirial.
El projecte s'ha de completar amb el futur Museu de l'Almoina. El museu està previst que estigui enllestit en un termini de vuit mesos, i permetrà visitar les restes romanes, visigodes, islàmiques i cristianes que s'hi han trobat en els diversos estrats que es remunten al primer període de la València romana, fundada al 138 a.C.
Notícia: ajuntament de València / Levante / Las provincias / Europa Press
dilluns, de juny 26, 2006
Teatre clàssic a la fresca
Fa uns dies vaig parlar de la representació de Nausica de Joan Maragall. Però aquest estiu tenim la possibilitat d'assistir a d'altres espectacles de tradició grecoromana, que des de fa un temps he anat recollint a l'agenda del Laberint de l'actualitat.
Per començar hi ha l'adaptació de la Ilíada feta per Alessandro Baricco, Homer, Ilíada, que ha tingut gran èxit en el format de llibre i que ara s'escenifica de la mà de dos grans de la tele-escena catalana, Jordi Boixaderas i Lluís Soler, "que fort retronen" -si se'm permet descriure les veus poderoses de tots dos amb un epítet homèric-, acompanyats de Marta Marco. Teniu ocasió de veure-ho, si encara trobeu entrades, al festival 30Nits de Sabadell,el 28 de juny, a Vic, l'1 de juliol, i al Festival de Barcelona Grec, a la Plaça del Rei, els dies 6 i 7 de juliol.
Si domineu el francès Les Estivales, el festival de Perpinyà, us ofereix Andromaque de Racine, el 4 de juliol, i Médée, un concentrat dels monòlegs de la tragèdia d'Eurípides en la veu de la bella Fanny Ardant.
Així mateix, en el marc dels Capvespres a la romana, a Guissona (La Segarra), Miles gloriosus de Plaute és representat pel grup Balbo de l'IES Santo Domingo de Puerto de Santa María, el 23 de juliol, amb l'entrada lliure.
Encara més, dins el Festival Shakespeare de Santa Susanna està programada la faula ovidiana Píram i Tisbe, a partir de fragments de l'òpera El Somni d'una nit d'estiu de B. Britten (22 i 25 de juliol). D'altra banda la Fira de Tàrrega obre el 7 de setembre amb Orpheus, un espectacle total de la companyia alemanya Pan.Optikum (en versió castellana-catalana).
De tota manera no hi ha dubte que el Festival de Teatro Clásico de Mérida, que se celebrarà del 6 de juliol al 15 d'agost, serà l'estrella, com cada estiu. Enguany presenta un programa de to clarament odisseic:
- Calipso (Venturas y desventuras de una diosa), una comèdia musical,
- Ítaca, una versió lliure de l'Odissea,
- El amor del ruiseñor (El mito de Procne y Filomela) de Timberlake Wertenbaker,
- Odiseo y Penélope de Mario Vargas Llosa,
- Viriato rey de Joâo Osorio de Castro,
- Las aventuras de Ulises (espectacle infantil),
- El camino de Sísifo a Ícaro (espectacle de carrer).
A més s'hi ofereix In extremis, una dramatització del dissortat amor d'Abelard i Heloïsa.
De moment això és tot. És una llàstima que aquesta vegada el festival Sagunt a escena no hagi programat, com en altres temporades, cap espectacle de tradició grecoromana dins la seva abundant oferta. En cas que m'arribi informació d'algun espectacle més, ja ho sabeu: a l'agenda.
La sanguinària profecia de la sibil·la Losantos
Bella, horrida bella, et Thybrim multo spumantem sanguine cerno.
'Guerres, guerres terribles, i el Tíber que escumeja de tanta sang, ho veig' (traducció de Joan Bellés).
Virgili, Eneida, VI, 86-87.
Són paraules amb les quals la Sibil·la de Cumes anuncia a Eneas les guerres acarnissades que haurà d'afrontar al Laci. En aquesta ocasió, però, la profecia no es complirà, per molt que s'hi esforci la falsa pitonissa en qüestió.
Font: Desclot, Avui, 22/06/06
dijous, de juny 22, 2006
El referèndum de l'estatut narrat en grec antic
Hi havia almenys 48 vil·les al voltant de Tàrraco
Atès que els jaciments estan concentrats en zones molt determinades, la intenció a partir d'ara és fer prospeccions intensives per comprovar si n'hi havia també en altres àrees. La recerca, duta a terme per l'Institut Català d'Arqueologia Clàssica, proposa un estudi integral del territori i de la seva població des del 500 aC al 712 dC.
Notícia: Europa Press
dimecres, de juny 21, 2006
Les clàssiques segons la LOE
Per començar l’article 24.5 estableix el currículum dels tres primers cursos d’ESO:
En el conjunto de los tres cursos, los alumnos podrán cursar alguna materia optativa. La oferta de materias en este ámbito de optatividad deberá incluir una segunda lengua extranjera y cultura clásica.
L’article 25.2 es refereix a 4t d’ESO:
Además de las materias enumeradas en el apartado anterior [obligatòries], los alumnos deberán cursar tres materias de las siguientes: Biología y geología, Educación plástica y visual, Física y química, Informática, Latín, Música, Segunda lengua extranjera, Tecnología.
Els apartats següents també afecten al llatí de quart:
5. Sin perjuicio de su tratamiento específico en algunas de las materias de este cuarto curso, la comprensión lectora, la expresión oral y escrita, la comunicación audiovisual, las tecnologías de la información y la comunicación y la educación en valores se trabajarán en todas las áreas.
6. Este cuarto curso tendrá carácter orientador, tanto para los estudios postobligatorios como para la incorporación a la vida laboral. A fin de orientar la elección de los alumnos, se podrán establecer agrupaciones de estas materias en diferentes opciones.
7. Los centros deberán ofrecer la totalidad de las materias y opciones citadas en los apartados anteriores. Sólo se podrá limitar la elección de materias y opciones de los alumnos cuando haya un número insuficiente de los mismos para alguna de ellas a partir de criterios objetivos establecidos previamente por las Administraciones educativas.
Sembla deduir-se'n, doncs, que s’obre pas a la creació d’itineraris a 4t d’ESO. Pel que fa al batxillerat aparentment no canvia gaire respecte de l'actual, tot i que en falta el desenvolupament:
Artículo 34.
1. Las modalidades del bachillerato serán las siguientes:
a) Artes.
b) Ciencias y Tecnología.
c) Humanidades y Ciencias Sociales.
2. El bachillerato se organizará en materias comunes, en materias de modalidad y en materias optativas.
3. El Gobierno, previa consulta a las Comunidades Autónomas, establecerá la estructura de las modalidades, las materias específicas de cada modalidad y el número de estas materias que deben cursar los alumnos.
A més de concretar les matèries de batxillerat, caldrà veure com es desenvolupa la llei per part de les conselleries d’educació pel que fa al nombre d’hores i programacions. Desapareixerà el concepte de crèdit utilitzat a Catalunya, per exemple?
Pel que fa al calendari d'aplicació de la llei convé saber que el curs 2007-2008 es començarà a implantar a 1r i 3r d'ESO, el 2008-2009 a 2n i 4t d'ESO i 1r de batxillerat, i el 2009-2010 se n'acabarà la implantació amb 2n de batxillerat.
Text complet de la LOE
dimarts, de juny 20, 2006
Apologia del llibre de text
Certament una de les satisfaccions més grans que pot tenir un docent en la seva vida professional és veure com les activitats preparades per ell mateix són ben acollides pels seus alumnes i es demostren eficaces perquè aprenguin. I puc arribar a entendre que l'objectiu ideal a llarg termini sigui arribar a prescindir del llibre de text. Però, en la meva opinió, abans n'hauria d'haver utilitzat uns quants. En primer lloc perquè se'n pot aprendre molt, dels bons llibres de text, sovint elaborats per altres professors que ens duen anys d'avantatge i d'experiència. Jo puc dir que, a partir d'alguns llibres de text, he après a ensenyar d'una manera força diferent a com em van ensenyar a mi. Per tant el bon llibre de text ens ajuda a alliberar-nos de reproduir indefinidament la mateixa metodologia i esdevé, així, una important font d'innovació didàctica, com sembla que és el famós mètode Orberg que el mateix Carlos troba temptador o com els mètodes de Cambridge o d'altres nascuts en el nostre país.
D'altra banda l'aprenentatge de qualsevol matèria -i especialment de les llengües- exigeix un mètode. I elaborar un mètode coherent i complet vol anys de dedicació. No tothom es pot permetre el luxe el luxe d'una dedicació tan intensiva per les seves circumstàncies professionals o personals. Un llibre de text ens el pot proporcionar, aquest mètode. No obstant això, sobre el suport que ens dóna i al qual sempre podem recórrer -tant els professors com els alumnes-, és clar que convé complementar-lo amb materials elaborats per un mateix o recopilats d'altres llocs. I en això les TIC són sens dubte les eines més útils.
Llibres de text o de lectura, TIC o altres recursos no s'exclouen sinó que es complementen.
dilluns, de juny 19, 2006
Integració de les TIC a l’aula
La meva opinió ja la vaig reflectir en una comunicació sobre TIC i estudis clàssics que vaig recollir aquí. No cal dir que tenir equips a les aules (ordinadors, pissarres digitals, banda ampla) i programari disponible és bàsic, però jo posaria l’èmfasi en el factor humà, que sempre sol ser el més difícil. Carlos Cabanillas, també involucrat ara en el mateix meme, ens alertava ja fa més d’un any, en un dels seus innombrables blocs, de què pot passar si es passa l’arada davant els bous, és a dir, si, amb un afany més que res publicitari, es posen aules totalment equipades sense preparar el professorat: els equips faran més nosa que servei i es malbaratan. Per tant l’equipament dels centres ha de ser progressiu i paral·lel a la formació i sensibilització del professorat, que en definitiva serà qui té a les seves mans emprar-lo o no. I jo crec que la manera més efectiva d’incentivar els professors a utilitzar les noves tecnologies és fer-los veure quins recursos concrets els poden servir per millorar la docència de la seva matèria determinada, com es fa, per exemple, des del CEFIRE de Sagunt en l’àmbit de clàssiques que tan entusiàsticament porta l’Ana (i jo diria, des de la distància, que amb èxit). A Catalunya això no es fa o en tot cas només es fa per àrees massa extenses (llengües, socials...) per seduir el professorat, en especial de les matèries minoritàries dins aquestes àrees –com les clàssiques, evidentment. Jo fins i tot diria que la sensibilització del professorat ha d’anar per davant de la formació: quan els docents vegin clar com els servirà per millorar la seva pràctica professional la major part ja es preocuparan d’aprendre, tot i que naturalment se’ls ha de facilitar recursos, mitjans i formació. Cal tenir en compte, tanmateix, que sempre hi haurà un reducte –més o menys gran– de professors ancorats en la inèrcia, en la repetició d’allò que han après i que han fet tota la vida, i només faran allò que se’ls obligui a fer. En el meu centre, per exemple, ha costat anys una cosa tan senzilla com que els professors introdueixin les notes als ordinadors. I al final tots ho han de fer perquè ara és l’únic sistema.
En les respostes que he llegit es parla d’un canvi de mentalitat del professorat. Sens dubte cal aquest canvi. Les tendències pedagògiques en voga veuen les TIC com una oportunitat per estendre les seves metodologies, ja que no se n’acaben de sortir d’imposar-les via DOG o via BOE. Jo sóc més aviat eclèctic i tendeixo a aplicar metodologies construïdes sobre diferents bases i, per tant, no entraré en aquest debat. Més aviat incidiria en la importància de compartir. És hora que els professors surtin de la seva closca i que utilitzin les eines telemàtiques per parlar entre ells, per debatre els seus problemes, per comparar metodologies, per intercanviar recursos útils i informacions interessants, per construir entorns col·laboratius. A mi em sembla evident que així tothom hi sortirem guanyant. Però me’n faig creus de com costa que els professors participin amb els seus col·legues en iniciatives tan senzilles com fòrums, llistes de correu electrònic, blocs, webs col·laboratius... Sempre acabem sent els mateixos quatre gats que ens anem trobant a tot arreu. Tant costa participar? Jo crec que no, que simplement cal un canvi de mentalitat, de pensar que podem fer coses, petites o grans, que puguin ser de profit per als altres, i que, en major o menor mesura, podem millorar algunes coses entre tots.
Bé per avui ja m’he enrotllat prou. Deixo per un altre dia contestar a la crida per cremar els llibres de text que Carlos fa en la seva resposta. Jo prendré la llança a favor dels sempre tan vilipendiats (i tan utilitzats) llibres de text.
Pel que fa al meme, em sap greu, però no em veig amb cor de continuar. Ana, a més d’embolicar-m’hi, m’has aixafat els possibles destinataris. I no voldria pas que, com l’última vegada, el meu testimoni es perdés en la immensitat de l’espai virtual.
divendres, de juny 16, 2006
Jaciment romà parcialment salvat de l'autopista d'Eivissa
El conseller insular de Patrimoni, Joan Marí Tur, va anunciar ahir que l'hipocaust (sistema de calefacció) d'unes termes romanes trobat al costat de l'hipòdrom de Sant Jordi serà finalment conservat in situ amb el seu entorn, és a dir, part del jaciment arqueològic d'uns 2.000 m2 que el Consell havia autoritzat anteriorment desmantellar per realitzar les obres de l'autovia. Aquesta decisió obligarà a modificar el disseny d'un vial de la rotonda projectada en aquest lloc.
La intenció inicial del Consell de destruir aquest jaciment va provocar fortes protestes de la Plataforma Antiautopistes i d'antics arqueòlegs de la pròpia obra, que van considerar-lo summament rellevant. Les obres de l'autovia no van arribar a consumar la destrucció de tot el jaciment.
Notícia: Diario de Ibiza (a través de Commentariola Hispaniae)
dijous, de juny 15, 2006
Antínous o la història circular al MAC
No és la primera exposició de Galdón en un museu arqueològic, atès que el 2000 va presentar La memòria dels déus al Museu Nacional Arqueològic de Tarragona.
El títol de la mostra actual al·ludeix a Antínous, un noi bellíssim de qui l'emperador Hadrià es va enamorar perdudament. Després de la seva tràgica mort en el Nil, Hadrià va inundar tot l'Imperi d'estàtues del jove. Curiosament en l'actualitat el seu culte ha estat reprès com a déu de l'homosexualitat.
Museu d'Arqueologia de Catalunya, del 14 de juny al 25 de setembre. Notícia: Europa Press
dimecres, de juny 14, 2006
Nausica de Maragall torna als escenaris al cap de quasi un segle
- Festival de la Porta Ferrada, Auditori de Sant Feliu de Guíxols, 23 de juliol.
- Festival d'Estiu de Tarragona, 27 de juliol.
- Festival de Barcelona Grec, Teatre Grec, del 2 al 5 d'agost.
dimarts, de juny 13, 2006
Un creuer pel Mediterrani clàssic (1933)
Us imagineu un ministre promovent un creuer pel Mediterrani clàssic per a estudiants universitaris? Doncs això és el que va fer el ministre d'Instrucció Pública i Belles Arts de la República, Fernando de los Ríos: l'estiu del 1933 el Ciudad de Cádiz va fer un recorregut pel Mediterrani organitzat per la Facultat de Filosofia i Lletres de la Universidad de Madrid, que pretenia ser una lliçó viva d'història i d'art. Entre els passatgers hi anaven (agafeu-vos!) Salvador Espriu -que acabava d'obtenir una beca per completar la seva formació com a egiptòleg-, Bartomeu Rosselló-Pòrcel, Jaume Vicens Vives, Gonzalo Menéndez Pidal, Antonio Tovar, Isabel García Lorca i Julián Marías. Aquell viatge d'estudis va recórrer els escenaris de la cultura clàssica: Tunísia, Malta, Egipte, el Pròxim Orient, Creta, Rodes, Turquia, Grècia, Itàlia i Mallorca. Entès com postgrau d'humanitats a bord d'un vaixell, el viatge va generar llibres, conferències de professors, diaris d'estudiants i un documental. Tot un creuer de luxe... intel·lectual.
Tot això ve perquè recentment el viatge ha estat recordat per dos llibres. En primer lloc El sueño de una generación (Universitat de Barcelona), dels arqueòlegs Francisco Gracia i Josep Maria Fullola, reconstrueix de forma minuciosa el viatge del 1933 i inclou en un annex els diaris personals de Vicens Vives, Gregorio Marañón Moya i Esmeralda Gijón Zapata, una futura arabista eminent.
D'altra banda la poeta Susanna Rafart ha recreat el mateix creuer per escriure Un cor grec (Angle Editorial), un volum a mig camí entre el dietari de viatge i l'assaig, en el qual evoca els escriptors aleshores novells i revisita part de l'itinerari que el creuer va fer per Grècia.
dilluns, de juny 12, 2006
Roses condicionarà la Ciutadella per rebre visites
L'ajuntament de Roses (Alt Empordà) ha adjudicat la primera fase del projecte d'ordenació de la Ciutadella, que s'iniciarà després de l'estiu. L'objectiu de la remodelació serà fer comprendre al visitant la complexitat històrica de l'àrea, que comprèn des de les estructures més antigues fins ara excavades de la colònia grega de Roda (Rhode), del segle IV a.C., fins a la fortalesa militar del 1543 que delimita el recinte. Una passarel·la de pas elevat entre el nucli hel·lenístic i el nucli romà permetrà al visitant veure les dues zones de manera diferenciada. Des de la muralla també es podrà tenir una bona perspectiva del conjunt. Oliveres i xiprers donaran ombra als visitants i un nou sistema d'il·luminació farà possible les visites nocturnes.
Esperem que, a banda de preparar el recinte per a les visites, continuïn les recerques arqueològiques d'aquest encara enigmàtic jaciment, una germana petita d'Empúries fins ara poc estudiada.
Notícia: ajuntament de Roses, Diari de Girona, El Periódico
Resum del projecte (PDF)
Panoràmica virtual de la Ciutadella de Roses (Roses digital)
divendres, de juny 09, 2006
La SEEC premia l'editorial Gredos
Acte de lliurament: 9 de juny, 12.30 h., Museo Arqueológico Nacional, Madrid.
Més informació: SEEC (PDF).
dimecres, de juny 07, 2006
Cursos i altres activitats d'estiu
dimarts, de juny 06, 2006
Els estudis clàssics en perill a Portugal
dilluns, de juny 05, 2006
Activitats per repassar grec i llatí de selectivitat
- Victoria Bescós ha preparat un quadern virtual sobre la presència romana a Catalunya i a la península Ibèrica.
- Carme Muñoz també ha publicat un altre quadern virtual sobre La Odisea.
- El web de Marià Betriu inclou activitats en HP de grec i Roma (urbanisme, obres públiques, Jocs i espectacles públics).
- A Labyrinthus trobareu activitats en HP sobre els déus grecoromans i sobre alguns mites grecs (entre altres la guerra de Troia i el cicle tebà).
divendres, de juny 02, 2006
El papir grec més antic es reexamina
El passat 30 de maig, a Tessalònica (Grècia), es va presentar a la premsa un equip d'especialistes nord-americans, britànics i grecs que s'han coordinat per elaborar, amb l'ajuda de la tecnologia més cadavantera, una nova edició del papir de Derveni, un papir amb un text grec de c. 340 a.C. considerat el papir occidental més antic dels trobats fins ara. El papir, conservat al Museu Arqueològic de Tessalònica, es va trobar carbonitzat entre les restes d'una pira funerària d'un noble a Derveni, Macedònia. El text que transmet és el comentari filosòfic, que es remunta al segle V a.C, d'un poema òrfic sobre el naixement dels déus.
És sorprenent -en positiu, és clar- com això dels papirs té ara una repercussió mediàtica. Primer l'Evangeli de Judes, ara el papir de Derveni. El papir està de moda?
Dossier de premsa a Terra antiquae
Vídeo de la cadena nord-americana MSNBC (visible amb Explorer i amb publicitat inclosa).
Traducció anglesa de Gábor Betegh (2004).
dijous, de juny 01, 2006
Activitats infantils al Museu Arqueològic d'Eivissa
Notícia: Europa Press