- 31 d’octubre: Cap del Vol. Un producte, un vaixell i un comerç de la Tarraconense a l’època d’August (Gustau Vivar, Rut Geli, Carlos de Juan).
- 19 de desembre: Noves dades sobre el circ romà de Tarragona. Intervenció al carrer de l’Enrajolat (Jordi Vilà, Carles Brull, Imma Teixell).
- 23 de gener: El jaciment tardorepublicà de Puig Ciutat (Oristà, Osona), nous mètodes aplicats a l’arqueologia de recerca (Carles Padrós, Àngels Pujol, Roger Sala).
- 6 de febrer: Els resultats de les intervencions arqueològiques recents a Empúries: el nou espai de necròpolis excavat amb motiu de la construcció del nou Centre de Recepció de Visitants (Pere Castanyer, Marta Santos, Joaquim Tremoleda).
- 6 de març: Arqueologia urbana a Granollers: recerca i presentació del patrimoni a la societat (excavacions i museïtzacions dels darrers anys sobre patrimoni romà, medieval, modern i contemporani) (Josep Muntal i Elisenda Moix).
- 8 de maig: Metodologia de treball i resultats preliminars de la prospecció geofísica multisistema feta a l’Illa d’en Reixac (Ullastret, Baix Empordà) (Ferran Codina, Ekhine Garcia, Aurora Martin, Gabriel de Prado, Roger Sala, Robert Tamba).
- 22 de maig: La Fogonussa (Sant Martí de Maldà). Ibers, romans i visigots a la comarca de l’Urgell. Excavacions al tram IV del Canal Segarra-Garrigues (Òscar Escala, Andreu Moya, Enric Tartera).
Blog de l'actualitat clàssica: notícies sobre la civilització grecoromana i la seva pervivència en el món actual.
dimarts, d’octubre 30, 2012
Conferències de Tribuna d’Arqueologia 2012-2013
Del programa del cicle de conferències de Tribuna d’Arqueologia aquí recollim les relacionades amb el món grecoromà.
diumenge, d’octubre 21, 2012
divendres, d’octubre 19, 2012
VIII Fòrum Auriga, Tarragona
El VIII Fòrum Auriga tindrà lloc a Tarragona cap de setmana del 17 i 18 de novembre de 2012, a l'Antiga Audiència (Pl. Pallol, 3).
Podeu consultar-ne el programa provisional i inscriure-us-hi al web d'Auriga.
Podeu consultar-ne el programa provisional i inscriure-us-hi al web d'Auriga.
dijous, d’octubre 18, 2012
divendres, d’octubre 12, 2012
'Mitos y leyendas', una nova sèrie de TVE per introduir-se a la mitologia clàssica
Aquest diumenge comença "Mitos y leyendas’ a la 2 de TVE, una sèrie de 13 capítols que pretén ser una introducció a la mitologia grecoromana per mitjà de l'adaptació lliure dels mitos. Inclou la participació de Carlos García Gual.
Més informació
Més informació
Mitos y leyendas - Presentación de la serie
divendres, d’octubre 05, 2012
A favor de la modificació de l'avantprojecte de la LOMCE a favor de les llengües i la cultura clàssiques
Reprodueixo aquí un manifest redactat pel grup Somos de Clásicas, que ha creat un grup de discussió al qual es pot afegir tothom que vulgui:
Després de la lectura de l’Avantprojecte de la LOMCE aprovat el 21-9-12 pel Consell de Ministres, un grup de professors de Llatí i Grec hem constatat que, objectivament, suposa un greu perjudici per a les matèries d’Humanitats:
La Cultura Clàssica és una matèria imprescindible en el currículum de l’ESO. Contribueix a l’adquisició de les competències bàsiques, ja que permet millorar l’expressió oral i escrita, fomenta l’adquisició de vocabulari, la comprensió i valoració del patrimoni artístic i cultural, la comprensió del món actual i el respecte a altres cultures i a altres formes de pensar. I l’estudi de la mitologia grecoromana és fonamental per entendre el contingut de nombroses obres artístiques i literàries, així com el significat de multitud d’aspectes de la vida quotidiana.
L’estudi i aprenentatge del Grec, igual que els del Llatí, ofereix una formació sòlida i completa, ja que comprèn aspectes culturals, històrics, artístics, lingüístics, literaris i de vocabulari relacionats estretament amb altres assignatures i amb el món en què vivim; facilita, així mateix, l’aprenentatge de llengües modernes, a més proporciona la capacitat de raonar amb lògica, així com una estructura mental que resulta molt útil per afrontar i resoldre problemes en les diferents situacions de la vida.
Proposem les següents modificacions a l’avantprojecte de llei:
Recollida de signatures: Firma perquè la LOMCE no elimini les Humanitats
Després de la lectura de l’Avantprojecte de la LOMCE aprovat el 21-9-12 pel Consell de Ministres, un grup de professors de Llatí i Grec hem constatat que, objectivament, suposa un greu perjudici per a les matèries d’Humanitats:
- La Cultura Clàssica de 3r / 4t d’ESO. no apareix entre les matèries optatives.
- El Llatí es manté, més o menys, com en la LOE
- 4rt ESO (al curs d’Iniciació al Batxillerat, per als alumnes que anirien després al Batxillerat d’Humanitats o Ciències Socials): Llatí o Biologia i Geologia.
- 1r i 2n de Batxillerat: Llatí I i Llatí II: matèria específica de la modalitat d’Humanitats i Ciències Socials, per a la via d’Humanitats.
- El Grec queda relegat a la categoria de matèria optativa d’oferta no obligada per al Batxillerat d’Humanitats.
- Tampoc no apareixen les matèries que proposàvem molts professors de Llatí i Grec: “Referents clàssics” per als alumnes d’Humanitats i “Fonaments lèxics” per a tots els alumnes de Batxillerat.
La Cultura Clàssica és una matèria imprescindible en el currículum de l’ESO. Contribueix a l’adquisició de les competències bàsiques, ja que permet millorar l’expressió oral i escrita, fomenta l’adquisició de vocabulari, la comprensió i valoració del patrimoni artístic i cultural, la comprensió del món actual i el respecte a altres cultures i a altres formes de pensar. I l’estudi de la mitologia grecoromana és fonamental per entendre el contingut de nombroses obres artístiques i literàries, així com el significat de multitud d’aspectes de la vida quotidiana.
L’estudi i aprenentatge del Grec, igual que els del Llatí, ofereix una formació sòlida i completa, ja que comprèn aspectes culturals, històrics, artístics, lingüístics, literaris i de vocabulari relacionats estretament amb altres assignatures i amb el món en què vivim; facilita, així mateix, l’aprenentatge de llengües modernes, a més proporciona la capacitat de raonar amb lògica, així com una estructura mental que resulta molt útil per afrontar i resoldre problemes en les diferents situacions de la vida.
Proposem les següents modificacions a l’avantprojecte de llei:
- Que la cultura clàssica sigui matèria optativa a 3r i 4t d’ESO per a tots els alumnes.
- Que el llatí sigui matèria obligatòria per a tots els alumnes de 4 º d’ESO.
- Que el Grec i el Llatí siguin matèries obligatòries en la modalitat d’Humanitats, tant a 1r com al 2n curs.
Recollida de signatures: Firma perquè la LOMCE no elimini les Humanitats